Ahad, 27 Februari 2011

Petua orang dulu-dulu..


Gigi Putih Bersinar
Garam halus boleh digunakan untuk mendapatkan gigi yang putih bak mutiara.
Caranya, letakkan sesudu teh garam halus di atas berus gigi seperti memberus gigi. amalkan selama seminggu Insya-Allah, gigi anda akan putih bersinar.

Kuku Cantik Berkilat
Untuk mendapatkan kuku yang cantik dan berkilat, gunakan bawang putih yang ditimbuk kasar dan dicampur dengan sedikit minyak zaitun.
Caranya, ambil bawang putih yang telah ditumbuk kasar yang dicampur dengan sedikit minyak zaitun lalu digosok-gosokkan ke atas permukaan kuku kaki dan tangan. Biarkan sehingga kering, barulah dicuci dengan air suam. Jika diamalkan selalu, Insya-Allah kuku sihat bersinar tanpa masalah jangkitan fungus pada kuku.

Garing Dalam Jangka Masa yang Singkat
Biasanya kita sering mengambil masa yang lama untuk menggoreng ikan atau ayam sehingga ia betul-betul garing, perahkan sebiji limau nipis ke dalam minyak yang telah panas. Kemudian gorengkan ikan atau ayam seperti biasa. Insya-Allah, ia akan garing dalam jangka masa yang singkat.

Mengembalikan Kesedapan Tempoyak
Campurkan serai yang dititik dan daun kunyit ke dalam masakan tempoyak, sama ada dalam masakan ikan atau bahan-bahan yang lain. Jika suka, anda boleh mencampurkan pati santan. Rasa tempoyak itu akan kembali sedap, Insya-Allah.

Petua Memilih Sayur
Kobis - Pilih yang ringan dan rongganya besar-besar.
Sawi - Pilih yang berdaun lebar tetapi batangnya kecil.
Timun - Pipil yang lurus dan pangkalnya kurang warna hijau tua.
Tomato - Pilih yang warnanya kehijau-hijauan sedikit.
Ubi keledek - Pilih yang lurus dan bersih kulitnya.
Bendi - Pastikan hujungnya lembut.

Petua Menyimpan Sayuran
  • Cara menyimpan timun, lobak merah  dan kobis agar sentiasa segar ialah dengan menyapukan sedikit garam dan minyak kelapa di bahagian atas permukaan sayur-sayur tersebut. Kemudian simpan di dalam peti sejuk.
  • Cara menyimpan sayur berdaun, hitis sayur-sayuran itu terlebih dahulu dan masukkan dalam bag plastik. Kemudian simpan di dalam peti sejuk. Cara ini akan membuat sayur-sayuran itu segar selama seminggu. Ataupun rendam dua helai kertas kosong berwarna putih di dalam air selama dua atau tiga minit. Kemudian bungkus sayuran berdaun itu dengan kertas tersebut sehingga tidak kelihatan daunnya. Masukkan atau balutkan pula dengan plastik yang lembab. Kesegaran sayur akan bertahan selama tiga atau empat hari. Cara ini sesuai bagi mereka yang tiada peti sejuk.

Selamat Mencuba:D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan